ARAMA

NOTER

Fantastik bir noter masalının kahramanları, gece vakti girdiler kuyruğa. Müşterilerinin tek istediği aslı gibi olan suretlerine kavuşmaktı. 

Düzenin onları dönüştürdüğü suretleriyle mutluydular. İçlerinden biri oyunu bozmasa sonsuza kadar mutlu yaşayacaklardı…

Prömiyeri 21 Mayıs 2008’de 16. Uluslararası İstanbul Tiyatro Festivali kapsamında gerçekleştirilmiş olan; izleyicisinin tiyatro mekanına girdiği andan itibaren kendisini noter binasının içindeki bir müşteri gibi hissedeceği “Noter”, Ve Diğer Şeyler Topluluğu tarafından 2008-2009 sezonu süresince 12 Ocak – 13 Nisan 2009 tarihleri arasında her Pazartesi GalataPerform’da seyirciyle buluştu. 26-27 Nisan 2009 tarihlerinde Almanya’nın Duisburg kentinde düzenlenen Akzente Festivali kapsamında Duisburg’daki Alte Feuerwache‘de sahnelenen oyun gerek Türk gerekse Alman seyircisi tarafından büyük ilgiyle karşılandı.

Yeşim ÖZSOY GÜLAN’ın yazıp yönettiği “Noter”in dekoru oyunun sahneleneceği mekâna girildiği andan itibaren seyirciyi gerçek bir noter ortamına taşıyor. Dekorun seyirci-oyuncu alanı ayrımını bozan ve yeniden kurgulayan bir yapıya sahip olması da izleyiciyi oyunun içine çekiyor.

Bireyin devletle burun buruna geldiği kurumlardan biri olan noterde geçen oyun, devlet ve kişi arasındaki boşluklar ve sessizlikler üzerine kurulu. Bugünün Türkiye’sinin görünür kılındığı “Noter”de, devletin bireyden üstün tutulduğu bir yapının içinde yaşanan karşılaşmalar konu ediliyor.

Günümüz Türkiye’sinde farklı nedenlerle susturulan, sessizleştirilen, yeri geldiğinde öldürülen bireyin yakarışı, oyunun tümüne, özellikle de sürprizli sonuna hâkim oluyor. Oyun, noter ortamına dayanarak, bir ses ve sessizlikler bütünü olarak yorumlanıyor. Ancak, bu noter alışılageldik bir noter değil; sararmış sayfaların, eski masaların, dolapların ve bıkkın yüzlerin ardında çok garip şeyler oluyor!

Yazan & Yöneten: Yeşim Özsoy Gülan
Dramaturji: Ceren Ercan
Dekor & Kostüm Tasarım: Bahar Uyandıran
Makyaj: Aslı Ersüzer
Işık Tasarımı: Enver Başar
Müzik Danışmanı: Alper Maral
Reji Asistanı: Lara Aysal
Sanat Danışmanı: Genco Gülan
Fotoğraf: Ali Karatuna / Alengirhane Fotoğraf

Oyuncular:
Noter: Saydam Yeniay
Başkatip: Koray Tarhan
Şahsenem Hanım: Ayşe Burcu Eren
Çaycı Osman: Özer Arslan
Selim Bey: Batur Belirdi
Erdem Güçbilmez: Mark Levitas
Melis Hanım: Buket Yanmaz
Uzaylı Teyze: Nükhet Akkaya
Ahmet: Emre Yetim
Ece: Selin Zafertepe
Elvan: Neşe Mengüloğlu

Süre: 90 Dakika / Tek Perde

Basın’dan:

“Oyunda daktilo, mühür ve masa sesi ile oluşturulan ritmik müzik, hayatımızın da bu ritmin etrafında şekillendiğini gösteriyor. Bu ritmi bozup da, farklı bir karaktere bürünmek isteyenler için çok da seçenek yok. Bireylerin var ettiği devlet bürokrasisi her şeyden üstün geliyor. Ki oyunun son bölümündeki isyan da ölümle sonuçlanıyor. Sistem aykırı düşünceleri yok ederek yoluna devam ediyor.” Yaşam Kaya [tiyatronline.com]

“Yeşim Özsoy Gülan’ın, Ceren Ercan’ın dramaturjik yardımını da yanına alarak “Noter”i bir ses ve mekân yerleştirmesi olarak tasarlamasını sevdim. Çay askısının arkasına ve masalara parmak vuruşlarıyla; yer paspasıyla; mühürlerin evraklara, kasap satırlarının koltuk kenarına indirilişleriyle oluşan ritim ve diyaloglara ya da mırıldanılan şarkılara eşlik eden daktilo tıkırtısıyla seyircilerin ilgisinin sürekli ayakta tutuluşunu pek beğendim. Gülan, gece çalışan “Nöbetçi Noter” tanımlamasıyla zamansızlığı vurgulamış, bireyin yolunun devletle kesiştiği en küçük kurumda gelişen olaylarla devletin bireyden üstün tutulduğu gerçeğini anlatmış. Devlet ve kişi arasındaki boşlukları göstermeyi denemiş; günümüz Türkiye’sinde farklı nedenlerle susturulan, sessizleştirilen, yeri geldiğinde öldürülen bireyin fotoğrafını çekmek için bir anlamda ciddi anlamda uğraş vermiş.” Üstün Akmen [Evrensel Gazetesi]

“İzleyicinin tiyatro mekanına girdiği andan itibaren kendisini noter binasının içindeki bir müşteri gibi hissettiği tiyatro oyunu “Noter”, kullanılan “açık biçim” yöntemiyle seyirciyi de oyuna katıyor. Oyunun yazarı ve yönetmeni Yeşim Özsoy Gülan, oyunun noter bürosu gibi küçük bir odada sunulduğunu ve seyircilerle oyuncuların iç içe olduğu bir ortam oluşturulduğunu anlattı. Oyun sırasında oyuncuların zaman zaman izleyicilerle doğrudan iletişime geçtiğini belirten Gülan, hikayenin “devletle birey arasındaki kopukluklar ve sessizlikler üzerine” kurulu olduğunu ve bürokrasi nedeniyle yaşanan sorunları trajikomik bir tarzda anlattığını söyledi.” [Milli Gazete]

NEREDEYİZ?

Adres:

Büyük Hendek Cad. No: 21/1 Galata Kuledibi, Beyoğlu, İstanbul

Telefon:

+90 212 243 99 91
+90 530 260 25 24

E-Posta:

info@galataperform.com