ARAMA

SON DÜNYA

NUH 71/71 Numaralı Uçağımız Düşmek Üzeredir!
Lütfen Kemerlerinizi Açın ve Düşüşe Hazırlanın!

“Adam: Neredeyim diyorum. Başka kimse var mı?
Kadın:
Ortak düşünceler. Beynimi biraz daha zorlarsam bir şeylere, 
birilerine ulaşabilirim belki.
Adam:
Bir işaret olsa ya da şu ya da bu dilde yazılmış bir tabela. Ne bileyim.
Bilirdim. Bir şeyleri bilmek iyi olurdu.
Üçüncü Şahıs:
Bir yerlerde asılı kalmış olmalıyım. Yerle gök. Gerçekle hayal… Arasında… Uçakta. Düşüyorduk. Ve sonra işte buradayım.”

Avrupa’nın sınırında bir yerlerde bir uçak düşer. Nuh 71/ 71 sefer numaralı bu uçakta bulunan üç kişi, düşüş anında kendilerini tanımlayamadıkları bir yerde bulurlar. Birbirlerinden habersizdirler. Uzun bir süre bulundukları bu tanımsız mekanı anlamaya çabalarlar. Ölmüşler midir? Zaman durmuş mudur? Dünyanın sonu mu gelmiştir? Nerededirler? Kadın, Adam ve Üçüncü Şahıs olarak adlandırılan bu üçlü, son yıllarda çokça irdelenen doğu/batı denklemiyle ve bu ikiliyi bozan/çözen “ne o ne öteki” önerisini pekiştirecek şekilde kurgulanmışlardır. Uçağın düşüşü, öngörülen, yaşanmakta olan ya da yaşanacak olan bir çöküşün habercisidir aslında. “Son Dünya” bir araya getirdiği kişilerin temsil ettiklerinden yola çıkarak “son” kavramına bir yorum getirmeyi hedefler. Bitmek mümkün müdür? Dünya bitebilir, yok olabilir mi? Son ne demektir?

Seyircilerin önce bir havalimanının, ardından da düşen bir uçağın atmosferine alındıkları oyunun prömiyeri 15. Uluslararası İstanbul Tiyatro Festivali kapsamında gerçekleşmiştir. 2008 yılında Almanya’da düzenlenen Bonn Bienali kapsamında da seyirciyle buluşan “SON DÜNYA”, 11 Eylül olayları sonrasında yaşamakta olduğumuz medeniyetler çatışması ve dünyanın muhtemelen çöküşü/düşüşü üzerine bir yorum niteliğini taşımaktadır.

Oyuncuların, özel bir sistemle, boşlukta asılı olarak oynadığı “SON DÜNYA”, aynı zamanda oyuncunun performansı açısından da önemli bir deney niteliğini taşıyor. T. S. Elliot’ın ünlü eseri Wasteland’den güç alan bir yapıya sahip olan oyun metni, tarot kartlarından Kur’an’a, Hint, Türk, Arap ve Fars kültürlerinden, Shakespeare’in Üçüncü Richard ve Hamlet’ine, Dante’nin İlahî Komedya’sından Mevlânâ’ya, Sophokles’in Kral Oidipus’undan Fuzuli’ni gazellerine, Attila İlhan’a ve Sevim Burak’a, su faturalarından Sümerli bir rahibe tarafından kaleme alındığı düşünülen dünyanın en eski aşk şiirine kadar pek çok metni, alt katmanına gündelik dil içinde harmanlayarak referans verir. Oyunun görsel referansı ise sahne yerleştirmesini de gerçekleştiren çağdaş sanatçı Genco Gülan’ın “Gündelik Mitolojiler”, “Çığlık”, “Ne Zaman Uçak Sesi Duysam” serileri üzerine kuruludur.

Ve Diğer Şeyler Topluluğu, “SON DÜNYA” ile Lions Halk Jürisi 2007 Yenilikçi Tiyatro Ödülü’ne lâyık görülmüştür.

Yazan ve Yöneten: Yeşim Özsoy Gülan
Sahne Yerleştirme: Genco Gülan
Kostüm Tasarımı: Burçak Ertem
Ses Tasarım: John Plenge
Işık Tasarım: Enver Başar
Koordinatör: Mark Levitas
Dramaturji: Evren Erbatur
Yardımcı Yönetmen ve Dramaturg: Pınar Yılmaz
Reji Asistanı: Dilek Altuntaş
Hareket Yönetimi: Tuğçe Ulugün Tuna
Hareket Çalıştırıcısı: Talin Büyükkürkçiyan
Teknik Koordinatör: Özer Arslan
Teknik Ekip (Vertigo): Cemal Nadir Tekel, Cihan Kuşçu, Duygu Güngör, Pınar Kırılmaz, Serkan Dadak, Tuna Türkmen
Fotoğraflar: Aylin Özmete

Oyuncular:
Kadın: Perihan Kurtoğlu
Adam: Ulgar Manzakoğlu
Üçüncü Şahıs: Deniz Özmen
Anlatıcı: Elif Ongan Tekçe
Pilot: Yıldıray Şahinler
Hostesler: Ege Maltepe, Ece Güzel, Yunus Emre Yıldırımer, Emre Yetim, Alper Saldıran
Destek Veren Kurumlar: Kuzu Havayolları, Vertigo Endüstriyel Tırmanış Sistemleri, Yeni Melek Gösteri Merkezi

Süre: 60 Dakika / Tek Perde

Basın’dan:

“Son zamanlarda düşünce gücümü harekete geçiren ender oyunlardan “Son Dünya”. Yazım gücü, oyuncu yetenekleri, yeni denemeler içinde bambaşka bir seyir güzelliği ortaya çıkıyor. İstanbul izleyicisi bu oyunu kaçırır ise, son dönemdeki en büyük tiyatral hatayı yapmış olur.” Yaşam Kaya [tiyatronline.com]

“[…] önceki yıllar önemli yapımlara imza atmış olan Ve Diğer Şeyler Topluluğu da Yeşim Özsoy Gülanın yazıp sahneye koyduğu Son Dünyayı oynuyor. […] Afife Jale En Başarılı Oyun Yazarı ödülünü almış olan Yeşim Özsoy Gülan yine ilginç bir denemeye girişmiş.” Hasan Anamur [Radikal Gazetesi]

“Yeşim Özsoy Gülan “Son Dünya”sı ile de tiyatromuzda gene yeni ve köklü bir söylem peşinde koşuyor.” Üstün Akmen [Evrensel Gazetesi]

NEREDEYİZ?

Adres:

Büyük Hendek Cad. No: 21/1 Galata Kuledibi, Beyoğlu, İstanbul

Telefon:

+90 212 243 99 91
+90 530 260 25 24

E-Posta:

info@galataperform.com