YÜZ YILIN EVİ

Berlin-İstanbul-Zürih prömiyerlerinden sonra Yüz Yılın Evi İstanbul Sahnelerinde!

Yarı otobiyografik, gerçek ile kurgunun iç içe geçtiği oyun, yazar/yönetmen/oyuncu Yeşim Özsoy’un kendi kişisel tarihinden yola çıkarak oluşturduğu hikayelerle sahnede video ve müzik ile birleşerek vücut buluyor.

Özsoy’un 1919 doğumlu anneannesinin şu anda var olmayan, 1959 senesinden yıkılmış olan eski bir konak, geçmiş ve çocukluğuyla ilgili anlattığı hikayeler belgesel bir dille sahnede aktarılırken 100 senelik tarihimiz de çok özel ve öznel bir bakış açısıyla sahneye taşınıyor. Türkiye prömiyerini 22.

İstanbul Tiyatro Festivali’nde yapan oyun, Berlin ve Zürih gösterimlerinden sonra İstanbul sahnelerinde yerini aldı. Oyunun hikaye anlatımına müzik ve oyun boyunca devam eden video tasarımı eşlik ediyor.

Oyunun müzikleri şu sıralar Kanal D’de yayınlanacak Yüzleşme dizisinin müzik tasarımcısı, yapımcı, besteci ve müzisyen Kıvanç Sarıkuş’a, videoları, Ben ve Nuri
Bala belgesel filmiyle Altın Portakal Film Festivalinde En İyi İlk Film Ödülü almış,
film yönetmeni ve fotoğraf sanatçısı Melisa Önel’e, ışık tasarımı yurt dışında Lambda Üniversitesinde tiyatro tekniği okumuş, ödüllü tasarımcı Ayşe Sedef Ayter’e, koreografi ise Mimar Sinan Çağdaş Dans Bölüm Başkanı, uluslar arası projelere imzasını atmış, koreograf ve eğitimci ve dansçı Tuğçe Tuna’ya ait. Metin ve dramaturjiye şu sıralar Yapı Kredi Yayınları’nda öykü kitabı çıkan ödüllü yazar ve dramaturg Ferdi Çetin eşlik etmekte.

Yüz Yılın Evi, Perili Evler (Haunted Houses) üst başlığıyla ulus kavramı üzerine GalataPerform (Türkiye), The Red House Centre for Culture and Debate (Bulgaristan), Experimental Stage/-1 (Yunanistan), Theater Neumarkt (İsviçre) ve Studio Я / Maxim Gorki Theatre (Almanya) ortaklığında; War or Peace: Crossroads of History 1918-2018 (Savaş veya Barış: Tarihin Kesişmeleri 1918-2018) Festivali kapsamında geliştirilmiş ve Almanya Dışişleri Bakanlığı tarafından da desteklenmiş olan çokuluslu bir prodüksiyonda yer alıyor.

Sahne

Yapım: Galataperform
Metin ve Konsept: Yeşim Özsoy, Ferdi Çetin
Yöneten ve Oynayan: Yeşim Özsoy
Dramaturji: Ferdi Çetin
Video ve Film Tasarımı: Melisa Önel
Müzik ve Ses Tasarımı: Kıvanç Sarıkuş

Oyun Tarihleri
28 Mart / 20.00 / TOYİzmir
6 Nisan / 21.00 / dasdas İstanbul
8 Nisan / 20.30 / TOYİstanbul

“Yeşim Özsoy’un anneannesinden dinlediklerini ele aldığı ve kurguladığı oyunda sanatçı gerçeği ve geçmişi iç içe işliyor. Sadece metin yazarı değil olayların anlatıcısı olarak da karşımıza çıkıyor. Anlatımdaki yalınlık ve sıcaklık Özsoy’un oyunculuğunda da görülüyor.” (Dikmen Gürün, Cumhuriyet Gazetesi) 

“Oyundan sonra da etkisinden kurtulamayacağınız ve oyunla müthiş bir bütünlük içinde olan müzik tasarımı ve performansı Kıvanç Sarıkuş’a ait, anlatının şiirselliğine en uygun formda düzenlenmiş ve anlatının seyircide tamamlanmasını sağlayan belgesel film ve videolar ise Melisa Önel’in elinden çıkmış. Yüzyılın Evi öncelikle iyi bir dramaturgi çalışmasının ürünü. Hem konağın, hem konakta yaşayanların, hem de bu yaşantılara tanık olan eşyaların öyküsünü birlikte
anlatıyor.” (Tiyatro Dergisi, Gonca Katman) 

“Gelin, bu sezon giriş-gelişme-sonuç örgüsündeki ve zaman-mekan işbirliğindeki oyunlara kısa bir ara verin, nesnelerle yüzyıllık bir yolculuğa çıkın. Kendi büyüklerinizin anlattığı hikayeleri anımsatan, toplumun dönüşümünü arkasına alıp bir konağın gerçek üyeleriyle bizi buluşturan Yüz Yılın Evi’ne misafir olun. Kendisinin ev sahipliğinden çok memnun kalacaksınız. İyi seyirler.” (Eda Geven, daimatiyatro.com)

“Özellikle ‘yıkım’ ya da ‘yıkmak eylemi’ modernleşen Türkiye tarihinde kaçınılmaz olarak karşımıza çıkan bir olgudur ve dolayısıyla bellekle yakından ilgilidir. Oyunun sonunda konağın yıkılışını temsilen karşımıza çıkan buldozer özetle Türkiye’nin yakın tarihine dair önemli bir hatırlatmayı da gözler önüne seriyor.” (Ozan Ömer Akgül, unlimitedrag)

“İyi niyetle, özveriyle, emekle çalışılmış bir prodüksiyon." (Milliyet Sanat, Seçkin Selvi) 

“Yeşim Özsoy bir hikaye anlatıcısı olarak konağın yerine geçiyor ve konağın belleği, yolu konaktan geçmiş çeşitli eşyaların dilinden, yeniden uyandırılıyor. Eşyanın cansız varlığı ve oyuncunun sahnedeki mevcudiyeti arasında gerçekleşen bu yer değiştirme, esasında tiyatronun malzemesi için yapılan bir yer değiştirme ve bu anlamda Yüz Yılın Evi seyri hoş bir deneyim sunuyor izleyicisine.” (Melike Saba Akım, artunlimited)

Leave a Reply